یکی از تکنیک‌های مرمت و بازسازی فرش‌های آسیب دیده، ریشه زنی است. فرش‌ها بعد از آن که بافته می‌شوند باید ریشه زنی شوند تا مقاومت فرش افزایش پیدا کند؛ اما این ریشه‌ها با گذشت زمان و به دلیل استفاده زیاد از فرش، کهنه یا پوسیده می‌شوند که اصلا جلوه زیبایی ندارد و باعث می‌شود فرش کم ارزش به نظر برسد. ترمیم یا تعویض ریشه‌های فرش یکی از خدماتی است که در قالیشویی شربت اوغلی توسط افراد مجرب و متخصص در حوزه فرش ارائه می‌شود. خدمات ریشه زنی فرش پس از شستشوی فرش انجام می‌شود.

 

ریشه زنی فرش دستباف در قالیشویی

ریشه فرش نقش بسیار مهمی در فرش دستباف دارد. ریشه فرش دستباف در واقع ادامه تارهای فرش است که بعد از بافت از دار جدا می‌شوند و ممکن است تا چند رج هم بافته شوند تا استحکام بیشتری داشته باشند. در اثر گذشت زمان این ریشه‌ها ممکن است پوسیده شوند. برای ترمیم یا تعویض ریشه فرش دستباف اولین گام تشخیص جنس تارهای فرش توسط کارشناس مجرب است. سپس قبل از شستشو، در صورت آسیب دیدگی ریشه‌ها، عملیات ریشه زنی روی فرش انجام می‌شود. در فرایند دارکشی ریشه‌های ترمیم شده به دار قالی وصل می‌شوند. زمان ترمیم یا تعویض ریشه فرش دستباف به نوع ریشه و میزان ریشه فرش بستگی دارد.

ریشه زنی فرش ماشینی در قالیشویی

با توجه به این که فرش ماشینی دارای جنس و طرح‌های مختلفی هستند به همین دلیل، ریشه‌های متفاوتی نیز دارند. ریشه زنی فرش ماشینی در قالیشویی توسط دستگاه‌های ریشه زن انجام می‌شود که فقط برای ریشه زنی فرش ماشینی طراحی شده‌اند. ریشه زنی فرش ماشینی باعث می‌شود تا فرش به طور قابل ملاحظه‌ای نو به نظر برسد و طول عمر آن نیز افزایش پیدا کند. ریشه زنی فرشهای ماشینی با دست انجام نمی‌شود. برای ریشه زنی فرش ماشینی از دستگاه‌های مخصوص دوخت ریشه استفاده می‌شود.

 

44574386

44754765

44966049

44354132